Läroplanen fastställer vilka ämneskunskaper eleverna bör lära sig i skolan, och vi som lärare har ett ansvar att se till att detta uppföljs. Det är viktigt att eleverna ska vara delaktiga, men även få en ökad självkänsla för att således, få motivationen att anstränga sig under lektionens gång, och tillsammans förberedda nästa del av undervisningen. Förberedelselektion är en viktig del i lärandet hos eleverna, där lärare och elever tillsammans förbereder på det arbete som följer. Detta tycker jag kan kopplas till några teoretiska perspektiv så som det sociokulturella där det finns samarbete bland eleverna och läraren, men även pragmatismen kommer in i sammanhanget där eleverna får läran om "Learning by doing".
Nottingham,
J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet:
återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. (1. utg.)
Stockholm: Natur & kultur.
Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C.
(red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för
lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.) Stockholm: Natur & kultur.
Din seriestripp illustrerar på ett bra sätt hur man kan arbeta med ett begrepp i klassrummet, likt Nottinghams modell för lärande. På samma sätt önskar jag att de flesta skolor och klassrum skulle arbeta även om det idag inte ser ut så överallt. Kanske det problemet dels ligger i hur utbildade lärarna är och om det är mycket vikarier etc. Jag tycker man borde arbeta med att få in Nottinghamns inlärnings och utmaningsmodell i Sveriges skolor, då jag ser att det är en modell som kan befästas oavsett om ordinarie lärare är på plats eller ej. Det gäller bara att de aktiva lärarna på varje skola får information och kunskap om hur modellerna kan användas. En förhöjd delaktighet och aktivitet hos barnen kan bara vara positiv för lärandet, bort med den klassiska undervisningsmodellen där läraren ger svaren och eleverna sitter och håller med.
SvaraRaderaJa, jag tycker att Notinghams bok är väldigt bra, det är en sån bok där man alltid kan gå tillbaka till och läsa!! Jag har därför skrivit om just detta att det är väldigt viktigt att få med eleverna tillsammans med lärare och sina klasskompisar bestämma och komma överens för sin undervisning, nåt jag kommer absolut att göra i framtiden.
SvaraRaderaEn tydlig seriestripp som visar på hur man kan inkludera eleverna i undervisningen för att få dem mer inspirerade. Liksom dig kan jag också se bl.a. det sociokulturella perspektivet där barnen arbetar gemensamt. Förhoppningsvis så fortsätter undervisningen med ett samarbete mellan eleverna. Detta tycker jag verkar vara en av de lättare inlärningssätten och motivationshöjarna som vi kan ta in i klassrummet. Precis som du Maria kommer jag också att använda mig av detta inom mitt framtida läraryrke.
SvaraRaderaLärare måste först och främst skapa en relation till sina elever så de känner tillit gentemot läraren, detta kan stimulera den lärande att prestera. Nottingham skrev i boken tydliga exempel som jag uppskattade väldigt bra och givetvis kommer läsa igen. Dels arbeta mer utmanande men samtidigt ge beröm vid rätt tillfälle(vilket kan vara svårt och måste tränas på)
SvaraRadera