När jag läst Nottinghams bok så har jag fastnat lite extra
för kapitlet som handlar om hur viktigt det är med reflektion. Han menar på att
det är nästintill det viktigaste att lära eleverna, att som han säger
"lära sig att lära".
Detta återspeglas i läroplanen LGR 11 som säger följande om skolan; "Den ska främja elevernas lärande och utveckling samt en livslång lust att lära". Där anser jag att lusten att lära hänger ihop med förmågan och kunskapen att tillgodogöra sig lärdomar på ett bra sätt.
Jag tycker detta resonemang är väldigt intressant. Det är helt klart så att det är av största vikt att reflektera över vägen till ett svar, inte bara själva svaret. Som här. Eleven får talet 424x12. Hon gör en uträkning men ställer en siffra i nedersta raden fel, vilket leder till att när hon tittar efter i facit är naturligt sett hela svaret fel. Istället för att tänka tillbaka och reflektera över vart någonstans på vägen det gått fel blir hon frustrerad och säger att hon inte kan.
Anledningen till att jag valde just matte i min seriestripp är att just det är någonting jag själv slet med i skolan. Jag hade inte riktigt förmågan att gå tillbaka, reflektera och lära mig av mina egna fel och på så sätt blev matte tidigt ett av mina sämre ämnen vilket såhär i efterhand kan kännas synd.
Hur tänker ni kring dethär? Hur viktigt är just reflektion och att lära eleverna att "lära sig att lära"?
Detta återspeglas i läroplanen LGR 11 som säger följande om skolan; "Den ska främja elevernas lärande och utveckling samt en livslång lust att lära". Där anser jag att lusten att lära hänger ihop med förmågan och kunskapen att tillgodogöra sig lärdomar på ett bra sätt.
Jag tycker detta resonemang är väldigt intressant. Det är helt klart så att det är av största vikt att reflektera över vägen till ett svar, inte bara själva svaret. Som här. Eleven får talet 424x12. Hon gör en uträkning men ställer en siffra i nedersta raden fel, vilket leder till att när hon tittar efter i facit är naturligt sett hela svaret fel. Istället för att tänka tillbaka och reflektera över vart någonstans på vägen det gått fel blir hon frustrerad och säger att hon inte kan.
Anledningen till att jag valde just matte i min seriestripp är att just det är någonting jag själv slet med i skolan. Jag hade inte riktigt förmågan att gå tillbaka, reflektera och lära mig av mina egna fel och på så sätt blev matte tidigt ett av mina sämre ämnen vilket såhär i efterhand kan kännas synd.
Hur tänker ni kring dethär? Hur viktigt är just reflektion och att lära eleverna att "lära sig att lära"?
Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.

Jag tänker att din seriestrip visar exempel på formativ bedömning likväl som för reflektion. Om läraren frågar eleven om hen förstått processen och sen kan ge tips på var man kan börja nysta i det som blev fel ger eleven möjlighet att utvecklas vidare. I ditt personliga exempel menar du att du redan "från början" haft svårt att reda ut vad som blir fel - kanske hade du behövt just en sådan lärare som kan ställa rätt frågor för att hjälpa till att nå rätt svar (och använda ett effektivt sätt för att komma dit!).
SvaraRaderaTror absolut att reflektion är viktigt, och att vi ger eleverna och oss själva tid för det! Jag gissar att det är där det brister; att reflektera är ingenting mätbart, och därför tros tiden som används till det vara slöseri och kunna användas till annat. Det är nog något vi måste lära oss också, att fundera på vad som gick snett utan att bli frustrerad eller stressad.