Jag
anser att det är viktigt att i skolan både jobba enskilt och
tillsammans. Man behöver tänka själv och försöka lösa problem.
Men det är även viktigt att lära sig att jobba ihop. När man
kommer ut i arbetsvärlden är det högst troligt att du har
arbetskamrater och behöver samarbeta. När jag har varit ute i
skolan så har jag sett att det är bra för elever att man lär sig
av andra elever och inte bara av läraren. Oftast har vi många olika
vägar att lösa en uppgift och det kan vara bra att få höra olika
infallsvinklar för att kunna förstå. I denna stripp ser vi det
sociokulturella som belyser att man lär sig i samspel med andra.
Säljö,
R. (2014). Den lärande människan - teoretiska traditioner. I U. P.
Lundgren, C. Liberg, & R. Säljö (Red.), Lärande,
skola, bildning: grundbok för lärare
(s. 251–309). Stockholm: Natur & kultur.

Jag anser att det är viktigt med samspel mellan eleverna dels eftersom vi som lärare inte är allvetare och eleverna sitter inne med mycket kunskap. Samtidigt kan vi ha en kunskap men låter eleverna förklara för varandra på det sättet får de en ökad förståelse för ämnet då de förklarar med sina ord.
SvaraRaderaTack för ordet.
Jag har svårt att se vad det står i pratbubblorna :(
SvaraRaderaDet blir bättre om du klickar på bilden.
RaderaDet är viktigt med samspel när eleverna ska lära sig något nytt. De kan reflektera och tänka tillsammans, deras sociala förmågor utvecklas och de lär sig att samarbeta. Som en av kommentaren ovan nämner att de även lär sig bättre när de sätter ord på saker. I vissa situationer kanske det är eleverna som är bättre på att förklara än vad lärare är, så det är nog väldigt bra att eleverna får möjlighet att lära sig av varandra.
SvaraRaderahanna, tryck på strippen så kommer det en stor bild
SvaraRaderaTycker det är viktigt med samspel mellan eleverna, de kan lära sig av varandra och inte bara av läraren. Lärare har inte rätt svar som passar alla elever och ibland kan eleverna själva förklara på ett sätt så deras kompisar förstår bättre. Man måste låta dem lära sig av varandra och ta hjälp av varandra.
SvaraRaderaJag tror definitivt att elever lär sig mycket av att se och ta efter varandra. Precis som vi såg i en film under en av telebilderna så lär sig barnen mycket när de grupparbetar (under överinseende av läraren). Men även när de arbetar enskilt så är min erfarenhet att den elev som kommit lite längre lär sig ännu mer genom att hjälpa en elev som kan mindre. Något att fundera på när man placerar ut eleverna i klassrummet...
SvaraRaderaDet finns en jätteresurs i att lära av varandra och det vore tokigt att inte nyttja det i skolan. Förklaring från elev till elev blir förmodligen på en nivå som är lättare att förstå och av att hjälpa lär man också själv, precis som föregående kommentatorer påpekar. En annan aspekt är att det är många elever i ett klassrum och att kunna hjälpa varandra och få jobba vidare istället för att sitta och vänta på en lärare som ska hjälpa flera innan han eller hon kan komma är slöseri med tid.
SvaraRaderaAtt se på något utifrån flera infallsvinklar, som ofta blir resultatet vid samarbete, ger en djupare förståelse. Som exempel skulle man kunna tänka på ett begrepp och försöka förklara det själv och jämföra det med resultatet om man sätter sig i en en grupp och bollar idéer kring begreppet. Med stor sannolikhet kommer det att bli en bredare och djupare bild och förståelse av begreppet där samarbete skett. Lärande är något som pågår hela tiden, i alla möjliga sammanhang och det skulle vara helt ologiskt att bara lära sig av läraren. Det finns mycket att lära elever emellan både under och utanför lektionstid!
Som tidigare skribent skrev att lärandet pågår hela tiden. Och att elever lär sig av varandra ger ett mer medvetet lärande hos fler än just den individen som håller på att lösa problemet. Problemlösning innebär ju ofta att se saker ifrån olika håll eller på olika sätt.
SvaraRaderaJag tror också som de tidigare kommentarerna att det är en stor tillgång att kunna lära sig med hjälp av varandra. Eftersom man får som sagt olika synvinklar ifrån olika håll på samma sak och det öppnar upp eleverna för ett större perspektiv och de får ett större kunnande om ämnet. Men en sak som jag tror eleverna också kan få med sig när de samarbetar är några av de demokratiska värderingarna som skolan ska lära ut. Eftersom de är tvungna att samarbeta och det är inte bara en person som ska bestämma.
SvaraRaderaMen en sak som läraren måste ha koll på är att de inte uppfattar kunskapen fel och alla eleverna uppnår inte målen, därför är återkoppling viktigt om man ska jobba på detta sättet.