“Betygssystem och lärande”
Efter alla studier som jag har gått igenom under kursens gång har jag funderat och reflekterat angående detta skolsystem som existerar idag jämfört med skolsystemet som var under min tid när jag gick i grund och gymnasieskolan. Vad som snabbast dyker upp i huvudet är vilket system som hade passat bäst för mig personligen, och vad gör detta betygssystemet till exempel bättre än det vi hade när jag gick i skolan. Innan min tid så hade man t.om ett annat system som man räknade betygen med,1-5 och då har vi hunnit använda oss av tre olika betygssystem på ett par decennium.
Vilket är bäst, har vi utvecklat systemet eller har vi gått bakåt? Vad skulle vi kunna förbättra funderar jag över, vad mer kan vi inom skolväsendet göra för att utveckla barnens lärande?
Det är något som håller mitt intresse öppet. Hade varit kul att se statistik på saker och ting som bevisar att vi är på väg framåt. När jag gick i skolan fick jag inte betyg på mina ämnen förrän jag gick i årskurs 8 medans nu får man betyg redan i årskurs 6, har detta gjort att elevernas studier har utvecklats eller inte? Sådan statistik gör mig otroligt intresserad för att se om skolsystemet har lyckats skapa något för elevernas utbildning eller om det har snarare gjort att vi har gått bakåt.
Referenser: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar