”Det var först i det ögonblicket då jag lämnade skolan som jag började
lära mig” (Nottingham, 2013, s. 9). Det han menade var att han var
uttråkad och hade en lärare som var helt oinspirerande. I våran
grupp har vi diskuterat mycket om hur vida miljön och lärarens
engagemang spelar roll. Jag förstår helt och hållet det han säger
om en oengagerad lärare. Man orkar inte hålla fokus och man får
inte in ett ord. Men jag vet även hur det är att ha en lärare som
är engagerad och t.ex. använder visuella bilder som gör att
eleverna kommer ihåg det viktiga och kanske lite svårare delarna i
ämnet.

Jag
fastnade även för den delen om utmanande undervisning där
Nottingham (2013) pratade om navigatören Nathalie, som var en GPS
han använde för att navigera dit han skulle. Vid tredje tillfället
som han skulle tillbaka till en plats var inte GPS:en medgörlig och
han åkte vilse. Även om han åkt samma väg några gånger innan
hade han ingen aning om hur han skulle hitta dit utan Nathalies
hjälp. Det fick Nottingham att fundera på hur många fler som gör
detta misstaget? Det kan liknas med eleverna som gör misstaget att
luta sig tillbaka och väntar på att läraren ska visa var de ska
start och även hur de ska nå målen. Då anser jag att de har svårt
att få en förförståelse som leder till att befästa kunskaperna
och nå målen. Vem ska hjälpa dem om de inte har någon lärare
nästa gång de stöter på ett hinder som inte är befäst?
Föreställ
dig att du liknar navigatören Nathalie som lärare och skulle vilja
förändra ditt undervisningssätt. Hur skulle du som lärare
engagera och utmana eleverna så de får förutsättningar att klara
sig själva?
Nottingham,
J. (2013). Utmanande
undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning,
reflektion, självkänsla.
Stockholm: Natur & kultur.
Jag har också upplevt lärare som inte är engagerade, och det är riktigt tråkigt. Hur ska man kunna vara engagerad som elev när inte ens läraren som undervisar verkar tycka att det är kul? För att eleverna ska trivas i klassrummet behöver även läraren göra det. Jag tror att de flesta eleverna är nyfikna och vill lära men att undervisningen fastnar i träsket av fakta och föreläsningar, och dessutom att eleverna alltid behöver vara så stilla i klassrummet. Jag skulle försöka börja med en mer interaktiv undervisning, med utmanande frågeställningar och problem. Jag skulle försöka införa situerat lärande då eleverna får lösa verkliga problem och "skapa en mening" med lärandet osv.
SvaraRaderaBara några tankar, det finns ju massor en kan göra!
Bra inlägg!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag blev lite inspirerad av läraren i filmen vi såg under förra veckans föreläsning, om Piaget och Vygotskij. En klass i filmen arbetar med grupparbete, och läraren ska agera som handledare för eleverna när de letar fram sin egen kunskap. De diskuterar och kommer fram till sina egna mål, och jobbar själva med att forska fram rätt information.
SvaraRaderaOm jag skulle lyckas få till ett grupparbete där alla kan bidra och alla hjälper till att lyfta varandra ser jag det som ett sätt att hjälpa eleverna hjälpa sig själva. Å andra sidan är en risk att det skulle kunna leda till att de "starkare" eleverna får lyfta de "svagare" - det gäller att isåfall hitta en jämvikt där för att lyfta -alla-.
För att haka på Linneas spår här ovan så tänker jag att en lärare som trivs ger elever som trivs - för mig skulle det vara ett kreativt klassrum, färger, former, olika sorters material att arbeta med... En inspirerande, inbjudande miljö!
ref: http://urskola.se/Produkter/136314-Pedagogikens-giganter-Lev-Vygotskij-och-Jean-Piaget?fixedfilter=typicalagerange%3Bteachereducation
Oengagerade lärare har nog de flesta stött på. Det värsta exemplet är nog en religionslärare jag själv hade i grundskolan. Hon sa alltid, jaha ni kan slå upp sidan 63 i läroboken, i dag läser vi om hinduismen, kan du börja läsa högt Nina...
SvaraRaderaIngen introduktion, ingen intresseskapande öppning på lektionen, inget sammanhang eller kopplingar till andra religioner. Bara rent av läsa det som stod i boken. Planeringstiden för henne var nog inte så lång...
Jag tror att lärarens engagemang smittar av sig väldigt mycket och jag tror att det är oerhört viktigt att sätta in saker i ett sammanhang, koppla det till annat som lärts eller någon aktuell händelse eller liknande. Något som gör att det finns ett intresse och en meningsfullhet innan de kan börja sitt lärande. Att de har koll på svåra begrepp för förståelsen är också viktigt. Ett aktivt lärande genom informationssökande, samtal och diskussioner i grupper, det sociala samspelet för utvecklande av tänkandet tror jag mycket på!
Lärare spelar stor roll hur mycket som helt för en elev att nå sina mål i skolan.. det absolut det biktigaste är att hen är tydlig i sin undervisning och försöka lägga upp undervisningen genom att ha ett bra samspel och dialog med eleverna så att de hela tiden är med ..boken är väldigt bra kul att du tar upp om nothingams ideer!
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag anser att det finns mycket bra läsning i Nottinghams bok. Även jag fastnade för Navigatören Nathalie.
SvaraRaderaFör att ändra min egna undervisning skulle jag ge eleverna mer tid att svara på frågorna som ställs. Då jag upplever att många lärare vill ha sitt svar lite för snabbt och då hinner inte alla elever med att fundera. Vilket jag tror kan leda till att eleverna till slut inte ens börjar fundera på svaret då de vet att de ändå inte hinner tänka klart. Därefter vill jag kunna återkoppla eller ställa följd frågor för reflektion så att de en gång till får fundera på vad vi pratar om. Jag anser att ju fler repetitioner utan att bli tjatig är nyttiga för att mer kunskap ska fastna och stanna längre. Detta är en av många saker som jag skulle ändra på.