onsdag 16 november 2016

Kriget är slut

Vi har i början av denna kurs läst Morgan Allings bok, ”Kriget är slut”. Av all kurslitteratur vi har haft hittills är den utan tvekan den bok som fått mig fast och lämnat allra starkast intryck.
Det är på ett sätt inte så konstigt, eftersom denna bok är en skönlitterär självbiografi till skillnad ifrån annan litteratur men det är den otroligt gripande historien som gjorde att jag blev riktigt berörd när jag läste vissa bitar av boken.

Vad Morgan hade behövt under sin skoltid är stöd för att få en bra skolgång trots sina problem, som till exempel svårigheterna att koncentrera sig och vara tyst i klassen. 
En assistent eller liknande vuxen förebild i skolans värld tror jag hade kunnat göra en enorm skillnad för Morgans både lärande och trygghet.
Istället blir han kastad fram och tillbaka emellan både barnhem, fosterfamiljer och olika skolor vilket måste ha lett till en otrygghet såväl hemma som i skolans värld.
Samtidigt visar boken tidigt att Morgans mamma inte riktigt är kapabel till att ta hand om Morgan och hans lillebror på grund av sina egna problem, så han hade inte kunnat stanna där heller. 
Morgans liv börjar ta sin vändning när han hamnar hos familjen Alling, som han senare väljer att ta sitt namn ifrån. Framförallt fosterpappan, Martin Alling tar Morgan under sina vingar och för första gången får Morgan en inblick i hur uppfostran borde vara utan aga och skällsord.

Då jag själv haft en tuff skolgång om än dock ej i närheten så tuff som Morgan så är just detta med att se alla elever i skolan och att uppfylla varje elevs behov en otroligt stor drivkraft för mig i mitt val att bli lärare, som kanske egentligen skrämmer mig lika mycket som den motiverar mig.   

Vad är er viktigaste fråga i er framtida lärarroll?

/Felicia

Alling, Morgan (2010) Kriget är slut

5 kommentarer:

  1. Precis som du skriver så är det oerhört viktigt att fånga upp varje elev och låta dem göra sig hörda. Jag tror att det är många barn ute i skolorna som sitter i det tysta och som egentligen har ett stort behov av att få ha en "lyssnare". Det som du beskriver är en väldigt stor drivkraft hos mig då jag som verksam i skolans värld har sett att de som sitter i det tysta behöver minst lika mycket uppmärksamhet som de som verbalt skriker efter hjälp. Morgans beskrivning av sitt beteende i boken kan som lärare vara svårt att tolka om man inte vet vilka familjeförhållandena är. Jag tror därför att det är viktigt att ha en god kontakt med hemmet om barnets utveckling och situation i skolan.

    SvaraRadera
  2. Blev som dig helt fast i Morgan Allings bok och den lämnade ett väldigt starkt intryck på mig. Alla barn behöver någon vuxen som lyssnar och ser dem precis för de dem är. Som lärare måste man förstå att alla elever är unika och att de kommer med olika bakgrunder som kan ligga i grund för hur de beter sig. Bara för att en elev är tyst och skötsam betyder inte det att den eleven inte skriker efter hjälp inombords. Är därför väldigt viktigt att man som lärare har en bra dialog med med både eleven själv samt deras vårdnadshavare. Som talaren ovan nämner så är det väldigt svårt att tolka och förstå en elev om man inte vet hur situationen och relationerna är på hemma plan. Om man får en bild hur det ser ut hemma hos eleven så kan det leda till att det blir lättare att sätta sig in i elevens beteende och förstå varför eleven agerar som den gör.
    Att få alla elever att känna sig hörda, sedda och förstådda är något jag brinner väldigt starkt för. Om de känner att de blir hörda, sedda och förstådda tror jag resultatet blir att utvecklingen hos eleverna går framåt.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ut ifrån Morgan Alling bok tycker jag att lärare lyssna inte på eleven och respektera inte de enskilda frihet, värdighet och integritet. Han bli alltid utslängda från klassrummet på grund av han vill ha uppmärksamhet, lärare måste låta eleverna pröva på egna idéer att ta del av elevernas åsikter kanske det gör att en elev som Morgon känner sig motiverade och vill delta i arbetet. Som lärare ska man ger stöd till eleven inte slänga ut eleven hitta lösningar och anpassa stöd efter deras behov istället

    SvaraRadera
  5. Även jag blev djupt berörd av Allings berättelse. Han lyckas verkligen förmedla ett budskap som är tänkvärt och väldigt användbart i vårt framtida yrke som lärare. Det finns tyvärr allt för många ‘’Morgans’’ ute i klassrummen, alltså elever som istället för att berätta att de inte mår bra håller det inombords. Därför är det viktigt att de lärare som är verksamma idag och även vi framtida lärare håller en så bra kontakt som möjligt med både eleverna och deras hem för att få en tydlig bild över varje elevs situation. Som du skriver så hade det säkert varit bra för Morgan med en assistent, men i hans fall hade det kanske lika gärna kunnat bli rörigt. Morgan byter skola många gånger och om han då tvingas byta assistent varje gång kanske det hade känts jobbigt, både känslomässigt och för att han inte får någon kontinuitet. En sådan typ av assistent är någon man förlitar sig mycket på och det skulle nog kännas jobbigt att helt plötsligt tvingas förlora den personen.

    Tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera